Kreativa Tanketekniker

Om man tänker ostrukturerat så kan man missa en hel del lösningar, men man kan också komma på en del tankar man inte skulle ha tänkt annars. För att få ett bra resultat när man försöker hitta nya tankar, idéer, uppfinningar och innovationer gäller det alltså att försöka kombinera dessa sätt att tänka. Då först kommer de revolutionerande idéerna som ger konkurrensfördelar och skiljer sig från vad andra redan har tänkt.

Vi kan hjälpa till med utbildning och genomförande inom kreativa tanketekniker för att ni ska komma igång och jobba kontinuerligt med innovation och utveckling.

Kreativitet Copyright Hjärnhantering AB 2011
Kreativitet, betyder skapa, frambringa, man använder sin fantasi.
Det behöver inte vara produkter, det kan vara hantverk, uppfinningar eller t.ex. i undervisningen.
Man brukar säga att man bryter mot det invanda, hur man brukar tänka och göra.
Kreativa tekniker stimulerar kreativiteten, t.ex. brainstorming, sex tänkarhattar och tvärtom metoden. Man kan även använda slumpen för att generera nya tankar och idéer.
.Det finns två grupper av kreativitet, den som används för att ta fram nya nyttigheter och så kreativitet när det gäller skapande inom t.ex. musik, konst, design.
Innovation
Innovare i latiner betyder förnyelse.
En innovation är något man använder medan en uppfinning kan stanna vid en tanke.
En innovation behöver inte vara en produkt det kan vara en tjänst, en ny filosofi eller nya sätt att göra saker på. Man kan börja använda en gammal produkt på ett nytt sätt eller tillverka en gammal produkt på ett nytt sätt.
Processinnovation – när något inom den producerande processen förbättras t.ex. förbrukar mindre resurser.
Produktinnovation – när man förbättrar en existerande produkt eller utvecklar en helt ny produkt.
Organisationsinnovationer- Nya sätt att organisera.
Radikala innovationer – minskar värdet av tidigare kunskap och bryter ner etablerade strukturer, kreativ förstörelse, jfr. e-mail, mekaniska räknemaskiner, kunskapen om hur man använder och tillverkar dessa blir värdelös. En hel bransch slås ut. Skapar beteendeförändringar.
Inkrimentell innovation, mindre drastisk, skapar förenklingar men inte beteendeförändring.
Uppfinning
En ny teknisk apparat eller upptäckt, allt som används av människor och inte är av naturen är uppfinningar.
Exempel på svenska uppfinningar: Dynamit, kullager, skiftnyckeln, Tetra Pak
Patent
En tidsbegränsad och lagbunden rätt att inneha ensamrätt till att dra kommersiell nytta av en uppfinning. I USA kan man skydda även t.ex. affärsmetoder, dataprogram, virus och liknande.
En uppfinning som ska patenteras måste ha uppfinningshöjd, den ska alltså skilja sig väsentligt från tidigare känd teknik. Den får inte vara känd, måste alltså hållas hemlig innan patentansökan.
Patent kan säljas eller licensieras ut.




Definiera problemet
Undersök om det verkligen är värt att lösa problemet.
Vem ska lösa problemet, vem gör det bäst?
Se till att du löser det verkliga problemet, alltså orsakerna och inte behandla symptomen.
Verktyg:
Five whys
Orsak/verkandiagram

Identifiera lösningskriterier
När du har identifierat roten till problemet, undersök vad som är viktigt för att nå framgång/lyckas. Alltså inom vilka områden ska ni arbeta för att bli framgångsrika. Vad krävs för succé?

Förstå problemmiljö/omständigheter
Ibland när det är komplicerade problem behöver man göra en genomgång av omgivningen för att få en bredare överblick av situationen.
Verktyg:
SWOT analys
Flowchart, värdekedjeanalys

Generera lösningsalternativ
När du har förstått innebörden i problemet, ska lösningsförslag genereras. Se till att inte bara åtgärda symtomen. Det kan ibland t.o.m. förvärra situationen.
Verktyg:
Brainstorming
Omvänd brainstorming - fråga dig hur du kan förvärra problemen.
Scamper
Efter detta kan idéerna organiseras i olika scheman/områden, vilket kan ge nya insikter.

Analysera risker, dolda antaganden och oväntad påverkan
Nu har vi några potentiella lösningsförslag till det väldefinierade problemet. Innan det slutgiltiga valet kan man analysera om vi har löst det ursprungliga problemet, risker med genomförandet, negativa konsekvenser.
Verktyg:
Riskanalys risk = Sannolikheten för att det ska inträffa * kostnaden för det inträffade.
+ flera andra avancerade

Välj den bästa lösningen
Utvärdera lösningsförslagen genom olika bedömningsmetoder.

Verktyg:
Sex tänkande hattar
Kassaflödesanalys, kostnads/intäktsanalys.
Beslutsträdsanalys
Matrisanalys

Populära inlägg i den här bloggen

För snabbt?